Poznaj nas lepiej
Fundacja Saluto Culina
Statut Fundacji „Saluto Culina”
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Fundacja „Saluto Culina”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r.
o fundacjach oraz postanowień niniejszego Statutu. - Fundacja została ustanowiona przez Szymona Brukwickiego, zwanego dalej Fundatotorem, aktem
notarialnym sporządzonym przez Notariusza Bartosza Hernackiego w Kancelarii Notarialnej
w Bydgoszczy, plac Józefa Weyssenhoffa 2/3, 85-072 Bydgoszcz, w dniu 10.03.2022 r.
§ 2 - Siedzibą Fundacji jest Nakło nad Notecią.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym
dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami
Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3 - Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
§ 4
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami
osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów Fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
§ 5 - Głównym celem Fundacji jest wspieranie rozwoju polskiej branży gastronomicznej, promowanie zasad
zdrowego żywienia oraz gotowania, a także integracja całego środowiska gastronomicznego. - Pozostałe cele statutowe stanowiące działalność pożytku publicznego Fundacji to:
1.działalność w zakresie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji
życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
2.działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem
społecznym;
3.działalność charytatywna;
4.podtrzymywanie i upowszechnianie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju
świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
5.ochrona i promocja zdrowia;
6.działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
7.działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
8.działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
9.nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie;
10.wypoczynek dzieci i młodzieży;
11.kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
12.turystyka i krajoznawstwo;
13.działalność na rzecz organizacji pozarządowych oraz innych podmiotów prowadzących działalność
pożytku publicznego, w zakresie określonym w pkt 1-12.
§ 6 - Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
a) promowanie szkół gastronomicznych oraz ośrodków szkoleniowych, dydaktycznych i innych z zakresu
gastronomii;
b) organizowanie szeroko pojętych imprez gastronomicznych tj. zjazdy, konferencje, pokazy, targi,
szkolenia, konkursy kulinarne;
c) propagowanie tradycyjnej polskiej kuchni z elementami nowoczesnych technik kulinarnych oraz zasad
zdrowego odżywiania;
d) prowadzenie działalności edukacyjnej oraz wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych
Fundacji;
e) fundowanie stypendiów;
f) współdziałanie z organizacjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie objętym celami statutowymi
Fundacji;
g) współpracę z władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie
wskazanym w celach statutowych Fundacji;
h) członkostwo w organizacjach zrzeszających fundacje, o celach statutowych zbieżnych lub tożsamych
z celami statutowymi Fundacji;
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
§ 7 - Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 2000 zł (dwa tysiące złotych) oraz inne
mienie nabyte przez Fundację w toku działania. - Fundacja przeznacza na działalność gospodarczą środki majątkowe w wysokości 1000 zł (tysiąc
złotych).
§ 8 - Przychody Fundacji mogą pochodzić z:
a. darowizn, spadków, zapisów,
b. dotacji i subwencji od osób prawnych,
c. zbiórek publicznych,
d. majątku fundacji,
e. odsetek i lokat bankowych,
f. działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację. - Całość przychodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana wyłącznie na działalność
statutową.
§ 9
Fundacja nie może podejmować działań polegających na:
a. udzielaniu pożyczek lub zabezpieczaniu zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do
Fundatora, członków Rady Fundacji, członków Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz
osób, z którymi Fundator, członek Rady Fundacji, członek Zarządu Fundacji lub pracownik
Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo stosunku pokrewieństwa
lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami
bliskimi”;
b. przekazywaniu majątku Fundacji na rzecz Fundatora, członków Rady Fundacji, członków
Zarządu Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich, w szczególności jeśli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na
preferencyjnych warunkach;
c. wykorzystywaniu majątku na rzecz Fundatora, członków Rady Fundacji, członków Zarządu
Fundacji lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do
osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji;
d. zakupie towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą Fundator, członkowie Rady
Fundacji, członkowie Zarządu Fundacji lub pracownicy Fundacji oraz ich osoby bliskie, na
zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział IV. Działalność gospodarcza Fundacji
§ 10 - Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów, na
zasadach określonych w obowiązujących przepisach prawa oraz w Statucie. Działalność ta może być
wyłącznie działalnością dodatkową w stosunku do działalności statutowej określonej w § 5 Statutu. - Decyzję o rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd Fundacji.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w kraju i zagranicą, zgodnie z obowiązującymi
przepisami prawa w następującym zakresie:
Przeważająca: (PKD 56.29.Z) Pozostała usługowa działalność gastronomiczna
Pozostałe:
(PKD 55.20.Z) Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania
(PKD 55.90.Z) Pozostałe zakwaterowanie
(PKD 56.21.Z) Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)
(PKD 58.13.Z) Wydawanie gazet
(PKD 58.19.Z) Pozostała działalność wydawnicza
(PKD 63.12.Z) Działalność portali internetowych
(PKD 73.20.Z) Badanie rynku i opinii publicznej
(PKD 85.59.B) Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane
(PKD 47.91.Z) Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet
(PKD 10.39.Z) Pozostałe przetwarzanie i konserwowanie owoców i warzyw
(PKD 10.32.Z) Produkcja soków z owoców i warzyw
(PKD 10.13.Z) Produkcja wyrobów z mięsa, włączając wyroby z mięsa drobiowego - W przypadku gdyby Fundacja planowała podjęcie działalności gospodarczej w zakresie innym niż
określony w ust. 3 Rada Fundacja zobowiązana jest zmienić Statut celem uwzględnienia zakresu
planowanej działalności gospodarczej. - Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu
działalności, w którym prowadzi działalność pożytku publicznego określoną w § 5 Statutu.
Rozdział IV. Władze Fundacji
§ 11
Władzami Fundacji są:
a. Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem,
b. Rada Fundacji, zwana dalej Radą.
Rada Fundacji
§ 12 - Rada jest organem kontrolnym i opiniującym Fundacji.
- Rada składa się z 2 do 5 członków i jest wybierana na 4-letnią kadencję. Rada wybiera ze swego grona
Przewodniczącego Rady, który kieruje jej pracami. - Członków pierwszego składu Rady powołuje Fundator. Następnych członków Rady na miejsce osób,
które przestały pełnić tę funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje swą decyzją Rada. - W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady i przez to pozbawienie go
członkostwa w Radzie może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych
członków Rady. - Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
a. dobrowolnego ustąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo
popełnione z winy umyślnej,
c. odwołania, o którym mowa w punkcie 4,
d. śmierci członka. - Nie można łączyć członkostwa w Radzie z członkostwem w Zarządzie.
§ 13
Do zadań Rady Fundacji należy:
a. wytyczanie głównych kierunków działalności Fundacji,
b. nadzór i kontrola nad działalnością Fundacji, w szczególności kontrola stanu majątkowego Fundacji,
c. zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności oraz udzielanie Zarządowi absolutorium,
d. powoływanie i odwoływanie członków Zarządu, w tym Prezesa Zarządu,
e. podejmowanie decyzji o zmianie statutu Fundacji,
f. podejmowanie decyzji o połączeniu z inną fundacją lub o likwidacji Fundacji,
g. podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych
organów.
§ 14 - Rada zbiera się co najmniej raz w roku.
- Radę zwołuje Przewodniczący Rady z własnej inicjatywy albo na wniosek Zarządu, zgłoszony na
piśmie. - Rada podejmuje decyzje w formie uchwał – zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej
połowy swoich członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej. W razie równej liczby głosów
decyduje głos Przewodniczącego. - Posiedzenie Rady może być zwołane w trybie nadzwyczajnym dla rozpatrzenia sprawy o szczególnym
charakterze, z inicjatywy Zarządu bądź na pisemny wniosek Przewodniczącego Rady lub przynajmniej
dwóch jej członków. - Nadzwyczajne posiedzenie Rady winno być zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia
wniosku. - Każdy z członków zwyczajnych Rady dysponuje jednym głosem.
- Posiedzenia Rady prowadzi Przewodniczący lub członek Rady przez niego wskazany.
Zarząd Fundacji
§ 15 - Zarząd składa się z 2 osób, w tym Prezesa, powoływanych przez Radę na 4-letnią kadencję.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Pierwszy skład Zarządu powołuje Fundator. Kolejny skład jest wybierany przez Radę.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
a. złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Rady Fundacji,
b. utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo
popełnione z winy umyślnej,
c. śmierci członka Zarządu,
d. odwołania przez Radę Fundacji. - Zarząd w całości lub każdy z jego członków może być odwołany przez Radę przed upływem kadencji,
w drodze uchwały podjętej jednomyślnie przez wszystkich członków Rady.
§ 16 - Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
a. kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
b. realizacja celów statutowych,
c. sporządzanie planów pracy i budżetu,
d. sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
e. reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
f. zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
g. kierowanie działalnością gospodarczą Fundacji i odpowiedzialność za wyniki działalności
gospodarczej, jeśli jest prowadzona,
h. składanie wniosku do Rady o zmianę statutu,
i. wnioskowanie do Rady o połączenie lub likwidację Fundacji. - Zarząd co roku zobowiązany jest przedkładać Radzie roczne sprawozdanie z działalności Fundacji.
§ 17 - Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w
przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym
spotkaniem. - O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością głosów w pełnym składzie.
W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Prezesa.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§ 18
Do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest
dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział. VI. Postanowienia końcowe
§ 19
Zmian w statucie Fundacji dokonuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej
połowy członków uprawnionych do głosowania. Zmiana może dotyczyć celów określonych w akcie
założycielskim.
§ 20 - Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inną fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel
Fundacji. - W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy
obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§ 21 - Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie
wyczerpania się jej środków finansowych i majątku. - O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa
narodowego. - Decyzję o likwidacji podejmuje Rada bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej
połowy członków uprawnionych do głosowania. - Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały
Rady na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.